Michiel is fan van Klene

“Als traktatie voor mijn dochtertje bouwde ik poppetjes van Fruittella rollen”

Van Fruittella en Chupa Chups naar Klene & Powermints
"In mijn huidige functie ben ik 1 van de 3 Group Brand Managers en werk ik voor Nederland en België. Als lid van het Business Team maak ik deel uit van het commerciële geweten van de Benelux voor Perfetti Van Melle. In dit team beslissen wij samen over merk- en product introducties en bepalen we de plannen voor de verkoopkanalen van onze merken."
Eerste werkdag

Een transparante organisatie

Ik kende Perfetti Van Melle eigenlijk niet toen ik solliciteerde naar de functie van International Brand Manager bij Corporate Marketing. Natuurlijk had ik me wel ingelezen, maar het waren vooral de merken die ik kende. Iedereen kent volgens mij Fruittella en Mentos wel. Het eerste gesprek dat ik had voor mijn sollicitatie was gelijk erg bepalend voor hoe ik het bedrijf sindsdien heb ervaren, en nog steeds ervaar; een transparante organisatie met een informele sfeer waarbij er van je verwacht wordt dat er resultaat behaald wordt. Een zeer prettige combinatie.

dag 0

Ruimte voor eigen initiatief

Gelijk merkte ik dat er veel ruimte was voor eigen initiatief. Niet alles hoeft tot in de puntjes uitgeschreven te worden met protocollen en procedures. Er is ruimte om je eigen ideeën uit te werken en direct te toetsen in de praktijk. Nu is het inmiddels ook mijn werk om nieuwe initiatieven uit te voeren, maar in het begin was dit niet vanzelfsprekend. Ik stelde toen mijn leidinggevende voor om een aantal markten zelfstandig op te pakken en daarnaar toe af te reizen. Op basis van mijn inzichten konden we dan beleidsmatig sturen. Ze ging meteen akkoord.

dag 214

Het lollymerk dat iedereen kent

Toen we Chupa Chups overnamen vond er een herverdeling plaats van taken bij Corporate Marketing. Ik richtte mij op een selectere groep van landen, maar werd medeverantwoordelijk voor het wereldwijd bekende lollymerk. Daarmee was het de uitdaging om ook voor Chupa Chups weer in de merkwaarden te duiken en dit uit te dragen binnen die verschillende areas.

dag 832

Paard-en-wagen door de straten

Mijn reizen gingen in het begin naar Polen, Roemenië en Rusland en de cultuurverschillen waren groot. Niet zozeer de Perfetti Van Melle cultuur, maar wel van de markten, de mensen en afzetkanalen. Zo zijn er in Roemenië, in plaats van grote supermarkten, zeer veel kleine 24-uurs shops die ik dan ook meerdere malen ben gaan bezoeken om te kijken hoe mensen daar met onze merken in aanmerking komen. En ik zag daar ook gewoon paard-en-wagen door de straten rijden! Bizar, maar heel leerzaam allemaal.

dag 989

Social Sampling campagne

Voor Smint hebben we onlangs een cross-channel campagne gedaan onder de noemer ‘social sampling’. Je kon via de Facebook pagina een vriend een Smint doosje sturen. Het ging daarbij niet zozeer om de data die we verkregen, maar puur om de brand awareness. We kregen wel 12.000 likes erbij, maar dat was niet het doel. Middels een continu tracking onderzoek bepalen we wekelijks de naamsbekendheid en de merkwaarde van onze merken. En daar zien we dan ook de effecten van campagnes in terug.

dag 1934

dag

3299
"Toen ik hier begon te werken had ik 0 kinderen en nu heb ik er inmiddels 3. Bij iedere nieuwe job kreeg ik een kind. Nu heb ik me voorgenomen met die traditie te stoppen. De stap naar mijn huidige functie van Group Brand Manager was een interne sollicitatie. Na 4,5 jaar Corporate Marketing was dit een nieuwe uitdaging, waarbij veel mooie aspecten vanuit eerdere functies samen kwamen. En de merken spraken me aan. Ik ben zelf ook echt een drop fan, dus ik prijs mij gelukkig dat ik nu verantwoordelijk ben voor de marketing van Klene. Dropje?"

Benieuwd naar mijn collega's bij Perfetti Van Melle?

Robert doet alles voor Mentos

Robbie is dol op Chupa Chups

Marieke haalt energie uit Mentos

Dirk kiest voor Smint

Rolf verkoopt Chupa Chups

Marcel ademt Mentos

Hanneke maakt Fruittella

Mirelle is dol op Chupa Chups

Willemien gaat voor Mentos